|
Friluftsliv & nærmiljø
Det gis i dag klare føringer både fra statlig, fylkeskommunalt og kommunalt hold om
behovet for økt oppmerksomhet og bevaring av muligheten for friluftsliv i nærmiljøet i
forbindelse med endringer av arealbruk. Det er også en stor fokus på temaet barn og
unge, men friluftslivet innbefatter alle aldersgrupper, med de ulike behov og muligheter
dette fordrer.
Regjeringen har definert konkrete nasjonale mål for barn og unge, med
bl.a. forbedring av barns bo og nærmiljø, der de har som et av målene at det skal være
mulighet for lek og annen aktivitet i varierte og sammenhengende grønnstrukturer med
gode forbindelser til omkringliggende naturområder.
Stortinget har gjennom St.meld. nr. 39 (2000-2001) Friluftsliv - Ein veg til høgare
livskvalitet og St.meld. nr. 25 (2002-03) Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets
miljøtilstand, gitt følgende føringer:
Nasjonale resultatmål:
- Friluftslivet basert på allemannsretten skal haldast i
hevd i alle lag av befolkninga.
- Barn og unge skal få høve til å utvikle dugleik i
friluftsliv.
- Område av verdi for friluftslivet skal sikrast slik at det
fremjar miljøvennleg ferdsel, opphald og hausting, og
at naturgrunnlaget blir teke vare på.
- Ved bustader, skular og barnehagar skal det vere god
tilgang til trygg ferdsel, leik og annan aktivitet i ein
variert og samanhengande grøntstruktur med gode
samband til omkringliggjande naturområde.
|
|
|
Det nasjonale målet om at innbyggerne skal drive med friluftsliv er bl.a begrunnet ut fra
et helse-, trivsels- og miljøperspektiv. Det understrekes at det for friluftsutøveren er
opplevelsen som er det sentrale.
Med bakgrunn i en ofte travel hverdag i dagens samfunn har de færreste muligheten til å
dra langt for å utøve friluftsliv. En del av befolkningen, i hovedsak barn og eldre, har liten
eller redusert mobilitet, og for disse gruppene blir nærmiljøet sentralt for at de skal
oppnå målsettingen om gode forhold for friluftsliv og uteaktiviteter.
Friluftslivet har også et større geografisk perspektiv, knyttet til at mennesker bruker
natur og friluftsområder borte fra det som er nærmiljøet. Områder i slik bruk har derved
verdier ut over det lokale, mao et regionalt perspektiv. Mange områder har også nasjonal og internasjonal verdi for friluftslivet og det naturbaserte reiselivet.
Nærmiljøet defineres som menneskers daglige livsmiljø. Kultur-departementet har
definert nærmiljøanlegg som: ”Nærmiljøanlegg er enkle anlegg eller områder
tilrettelagt for uorganisert fysisk aktivitet, beliggende i eller i direkte tilknytning til
boområder.”
Friluftsliv defineres som opphold og fysisk aktivitet i friluft i fritiden, med
sikte på miljøforandring og naturopplevelse. Begge disse definisjonene beskriver opphold og fysisk aktivitet i friluft knyttet til bolig- og tettstedsnære uteområder, byrom, parker
og friluftsområder.
NNI har siden oppstart løst mange oppgaver innen dette tema, både knyttet til formelle KU'er og til andre typer av planarbeid.
NNI er i sin tilnærming til oppgavene opptatt av at vårt arbeid skal ha et omfang som gir beslutningsrelevans, noe også PBL gir føringer for.
NNI utreder friluftslivsverdier og konsekvenser for friluftsliv og nærmiljø knyttet til ulike utbyggingstiltak, eks. vegprosjekter, vassdragsutbygginger, industriutbygging, vindmølleparker, massetak, boligutbygging, idrettsanlegg, golfanlegg m.m. |
|
|
Sentrale naturforvaltningsmyndigheter har i det siste vektlagt temaet natur, nærmiljø og friluftsliv, se oppslag hos DN [Samarbeider om natur og miljø]. |
|